Vier dingen die ik anders had gedaan bij mijn verhuizing

Publicatie:

Vier dingen die ik anders had gedaan bij mijn verhuizing

Onlangs ruilde ik het appartement waar ik zeven jaar had gewoond in voor het leven vanuit een studiootje in het centrum van Valencia. Omdat ik geen plek had waar ik al mijn spullen naartoe kon verhuizen, staan ze nu allemaal in een opslagbox. Verhuizen had ik al zeven jaar niet gedaan, en ik was zelfs nog nooit verhuisd met zo’n uitgebreide inboedel. Positief als ik ingesteld ben, dacht ik dat het een eitje zou zijn. Boy, was I wrong. Daarom deel ik vandaag drie dingen met je die ik absoluut anders zou doen als ik opnieuw zou verhuizen. Van het inschakelen van een verhuisbedrijf tot beter plannen en simpelweg slimmer labelen. Lees je mee?

Eerder beginnen met plannen en uitruimen

Ik ben het type dat moeite heeft met dingen weggooien. Ben ik uitgekeken op een bepaald vaasje of kussentje? Dan gaat het de kast in en wacht ik gewoon tot het ooit weer trendy is. Wat bijna nooit gebeurt natuurlijk. Als gevolg daarvan trof ik een complete kringloopwinkel aan bij het opentrekken van al mijn kasten en de deur naar de opbergzolder. Het heeft me dagen gekost om uit te zoeken wat ik wilde houden en weg wilde gooien. Vervolgens had ik meerdere weken nodig om vrienden en familie dingen te laten uitzoeken en de rest naar de kringloopwinkel te brengen of te verkopen. Hier had ik dus veel eerder mee moeten beginnen. Had me een hoop stress bespaart.

Hulp inschakelen waar nodig

Samen met mijn vader dacht ik dit klusje wel even te klaren. We huurden een boedelbak en gingen enthousiast aan de slag om al mij spullen naar de opslagbox te brengen. Je kunt wel raden dat dat niet zo soepel ging als we hadden verwacht. Ik woonde op de eerste verdieping en er was geen lift in het gebouw. En toch moesten die wasmachine, het fornuis, een driepersoons bankstel en een gigantische koel-vriescombinatie naar beneden. Gevalletje verkeerd ingeschat.

De volgende keer schakel ik dus gewoon een verhuisbedrijf in om al die grote meubels en apparaten te versjouwen, want dat blijkt helemaal niet zo duur als ik dacht. Er zijn namelijk veel verhuizers die je enkel kunt inschakelen om grote items te verhuizen, zoals dit verhuisbedrijf Den Haag. Handig voor als je het overgrote deel graag zelf doet.

Slimmer inpakken en dozen rondom labelen

Het is natuurlijk niet heel gebruikelijk dat een gehele inboedel inclusief boeken, keukengerei, apparatuur én kleding naar een opslag gaat. Maar als dat bij jou het geval is, wil ik je wel een tip geven. Schrijf niet alleen bovenop de doos wat erin zit, maar ook duidelijk aan alle zijkanten. Ik heb namelijk geregeld als ik terug in Nederland ben iets nodig wat ‘ergens in een doos’ zit en het kost me elke keer gigantisch veel moeite om de juiste doos te vinden. Dan moet ik alles van elkaar afhalen om bovenop de doos te kunnen zien wat erin zit. Sterker nog, vaak heb ik zoveel verschillende dingen bij elkaar in één doos ingepakt dat de hele doos open moet om te kijken wat de inhoud is. Dit kost veel teveel tijd en moeite.

Dit is natuurlijk ook handig voor wie simpelweg naar een ander adres verhuist. Dan weet zowel jij als het team verhuizers waar die doos naartoe moet, en vind je alles in de weken na de verhuizing gemakkelijk weer terug.